divendres, 8 de novembre del 2019

Contra Amazon: més que un manifest

Contra Amazon, de Jorge Carrión. Galaxia Gutenberg, 2019. 172 p.

No compro a Amazon. Almenys, ho evito tant com puc. No m’agrada ser còmplice d’empreses —físiques o virtuals— que exploten els treballadors, arrasen el comerç local i captiven la nostra confidencialitat.


Contra Amazon és un manifest elaborat i assentat sobre set punts claus, set raons de pes argumentades per Jorge Carrión. L’autor el redactà el 2017 i el publicà en mitjans digitals amb gran èxit d’acollida.
Afirma Carrión que Amazon no és una llibreria: és un hipermercat. “Para Amazon no hay diferencia entre la institución cultural y el establecimiento alimenticio y comercial”. Si bé el 1994, el seu fundador, Jeff Bezos, creà l’empresa amb la finalitat de vendre llibres per Internet, en l’actualitat el seu volum de negoci segueix en plena expansió, arribant a assolir mercats com la indústria del cinema —produeix pel·lícules i televisió des de 2013—, a través d’Amazon Studios.
Però Contra Amazon no és una simple rebequeria contra el causant de la desaparició de llibreries i dels malsons d’una part substancial del negoci editorial (i cinematogràfic, possiblement). “Detrás de todas esas operaciones individuales existe una gran estructura económica y política. Una estructura que presiona a las editoriales para obtener el máximo beneficio del producto... una macroestructura que decide la visibilidad, el acceso, la influencia: que está moldeando nuestro futuro”.
Contra Amazon és també la denúncia del tracte cap els seus empleats per l’obsessió de Bezos per la rapidesa i l’eficàcia del servei, factors que estan provocant l’eliminació progressivament del factor humà per robots.

Vaga de treballadors d'Amazon a EEUU (Font: Ecuador Today)
Amazon ha canviat les formes de relació amb el client (lector). En nom del major valor de l’empresa —la rapidesa— i en detriment de les relacions humanes, la prescripció humana ha estat eliminada: el llibreter ha desaparegut com a orientador de lectures i se l’ha substituït per un algoritme. El big data ha atorgat al client el poder de la prescripció lectora (“els clients que van comprar aquest producte, també van comprar...”), tot decidint per tu el que has de llegir.
Com altres gegants tecnològics (Google, Facebook), Amazon ofereix immediatesa i avantatges econòmics. Però, malauradament, no hi ha res gratuït i barat sense contraprestació. El preu que pagam és la nostra confidencialitat: Amazon sap el que llegeixes, el que menges, les sèries que veus i el que regales (i a qui). En definitiva, per a ells som menys que nombres: som dades a emprar per al seu benefici.
Com a bibliotecària, puc assegurar que les dades de lectura són de caràcter sensible; es pot elaborar el perfil d’una persona basant-se amb aquesta informació. Per açò, els programes de préstec de les biblioteques només permeten al propi lector l’obtenció d’un històric de les obres que ha llegit (el personal bibliotecari no hi està autoritzat). 
El manifest finalitza amb la defensa de la lentitud i la proximitat, com a mitjans per culminar el desig de la possessió del llibre.

Llibreria Shakespeare, Paris
Després de difondre’s internacionalment (en paper i en format digital), Contra Amazon s’ha publicat per primer cop en format llibre, juntament amb un recull “de artículos, ensayos, entrevistas y crónicas que había publicado sobre el mundo libresco en los últimos años. Seleccioné los más sólidos. En muchos de ellos aparecía, para mi sorpresa la palabra “Amazon”. Incluso Alberto Manguel me dijo, sin que yo le preguntara: “Yo no compro en Amazon”, como si fuera indispensable el posicionamiento. ¿En qué bando estàs?”.
Jorge Carrión (Tarragona, 1976), escriptor, crític i professor, és un estudiós del món de les llibreries i les biblioteques. L’any 2013 publicà Librerías (Anagrama), un homenatge a les institucions (juntament amb les biblioteques) que fan de mediadores entre l’escriptor i el lector.
A Contra Amazon, podem fer un tast dels vasts coneixements de Carrión sobre el tema, amb articles que ens donen a conèixer ciutats i països a través de les seves llibreries, de les biblioteques, dels autors —Borges—, de bibliotecaris —Alberto Manguel... Ens descobreix històries sorprenents d’autors menys coneguts —Curzio Malaparte— llibreries a l’altra banda del món —Corea i Japó— i ens revela curiositats, com ara quina és la primera llibreria de la història en fer pagar entrada.

A la Llibreria Lello, Oporto
Un obra singular, per llegir-la lentament, tot assaborint cada capítol; ideal per als que estimam profundament el món del llibre, tot el que gira al seu voltant i ho volem preservar, no intacte, però sí en essència.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada