divendres, 22 d’abril de 2016

Sant Jordi: amb un dia no n'hi ha prou

És Sant Jordi. Durant tot aquest mes es multipliquen els actes al voltant del llibre: presentacions, contacontes, lectures col·lectives, recitals, exposicions, conferències...


Una allau de novetats editorials omplen les llibreries i els mitjans de comunicació se’n fan més ressò que mai. Les biblioteques, empeses per aquesta hiperactivitat, també hi posen el seu gra d’arena amb actes variats de promoció de la lectura.
El Dia del Llibre les llibreries sortiran al carrer i els ciutadans gaudiran de passejar sota el sol primaveral, amb l’esperança de comprar llibres que els atreguin i regalar-ne d’altres, potser signats per l’autor.

Dedicatòria de Cees Nooteboom
Benvinguda sigui aquesta celebració en un país on el 35% dels habitants gairebé no llegeix mai o no ho fa mai; on només el 29,3% ho fa a diari, i el 65% algun cop al trimestre.
Tanmateix amb un dia no n’hi ha prou quan el 49,30% dels espanyols no ha comprat cap llibre durant el darrer any i el 70% no ha anat tampoc a cap biblioteca, i més si tenim en compte que a Espanya s’editen anualment uns 90.000 títols, per part de més de 3.000 editorials (Barómetro del CIS).


Els centres educatius mai no havien triat lectures obligatòries tan properes a la realitat social i als gusts dels infants i adolescents com ara. Tanmateix, el fracàs en els hàbits de lectura segueix sent estrepitós en arribar a la joventut, en què molts deixen de llegir. I encara tenim sort que la majoria dels joves amb famílies lectores ho continuen fent. Açò es fa palès a les biblioteques públiques, on gran part de la novel·la juvenil es retira de les prestatgeries gairebé intacta.

Promoció de la lectura a la Biblioteca P. de Sant Lluís amb visites escolars
És evident que el sistema no funciona quan tenim un dels índexs de lectura més baixos d’Europa, i no hi ha símptomes de millora. A Finlàndia, la mitja de llibres llegits per any i habitant és de 47, mentre que a Espanya no arriba a 9. Una diferència estrepitosa, a la qual hauríem de posar remei.
Les lleis d’Educació han de contemplar la promoció de la lectura com un dels principals pilars del sistema educatiu, així com assignar recursos suficients a les biblioteques escolars, les grans oblidades.

Prototip de biblioteca del s. XXI: grans espais, confortable i dinàmica
D’altra banda, cal dotar les biblioteques públiques de nous serveis digitals, fons actualitzats, edificis amplis i mitjans humans i econòmics suficients, que donin resposta a les demandes formatives, informatives i de lleure dels ciutadans del segle XXI.


Llegir no garanteix la felicitat, però ens fa viure altres vides, ens proporciona aprenentatge i ens dota d’un esperit més obert i crític. Alguns llibres ens salven, literalment, la vida.

Publicat al diari Menorca, el 22 d'abril de 2016

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada