diumenge, 13 de novembre del 2022

La biblioteca ens cuida

«Les biblioteques són com els “primers auxilis” de la nostra societat: protegeixen, informen i impulsen el benestar dels ciutadans del nostre futur.» Mryanne Wolf

Avui celebram el Dia de la Biblioteca. El Ministeri de Cultura ha publicat un cartell il·lustrat amb el lema d’enguany: BiblioTEcuida, amb un missatge clar: la biblioteca com un espai lliure i obert que, mitjançant els serveis i recursos que ofereix, es preocupa per atendre les necessitats dels  usuaris; com un centre d’informació i de cohesió comunitària obert a tota la ciutadania i un pilar fonamental al servei de les comunitats a què pertany.




Per què té cura de nosaltres? Perquè ens atén i ens cuida a través de la promoció de la lectura: és un espai per a la lectura, i aquesta ens acompanya, ens entreté, ens enriqueix i ens guareix –té un impacte directe tant en el desenvolupament i el manteniment de les capacitats cognitives, com en el benestar i la salut mental.

Les biblioteques són un suport a la cura de les persones. Per açò s’han fet seu el propòsit de l'Agenda 2030 de no deixar ningú enrere. Per aconseguir-ho, des de les biblioteques es programen activitats especials de suport a la comunitat, creació col·lectiva, acció cultural, serveis a col·lectius especials, atenció a la diversitat o acollida a nouvinguts i refugiats, entre moltes altres.

A més, les biblioteques tenen cura tant de l'accés a la informació com de la seva veracitat, tot exercint de filtre davant les notícies falses i la desinformació. Per açò esdevenen un suport necessari per a la formació, l'aprenentatge i la recerca, així com una ajuda imprescindible per a professors, estudiants i investigadors: assisteixen la comunitat educativa i contribueixen al foment de la investigació científica.

Les biblioteques també cuiden i protegeixen el nostre patrimoni documental. Biblioteques com la de Maó, la de Ciutadella, la des Migjorn Gran, la de l’Ateneu, la Col·lecció Hernández Sanz-Hernández Mora i d’altres preserven fons patrimonials valuosos perquè els puguem estudiar, gaudir-ne i llegar-los a les generacions futures.


Des de la Xarxa de Biblioteques de Menorca fem nostre el lema BiblioTEcuida.

La pandèmia ens va fer tancar les biblioteques durant dos mesos, vam perdre usuaris i vam reduir les activitats, però vam seguir cuidant els usuaris, tot enfortint la lectura en digital, reobrint les biblioteques amb les mesures de seguretat, fent préstecs a domicili i fent accions de foment de la lectura per no perdre la presencialitat ni el contacte directe, valors apreciats per la nostra comunitat lectora.

Dos anys després, encara n’arrossegam les conseqüències. El retorn a la normalitat no ha estat fàcil i aquest fet ha influït en l’ús dels equipaments i els serveis bibliotecaris, que estan assolint una recuperació lenta de la seva dinàmica habitual.

A tot açò hi hem d’afegir la crisi del model de biblioteca tradicional que arrossegam des de fa uns anys. L’experiència afegida de la pandèmia ha proporcionat una nova mirada i n’ha accentuat les mancances: es fa més evident la necessitat d’una forta intervenció digital que permeti que els serveis en línia siguin de primera qualitat i totalment accessibles, així com la necessitat que les biblioteques es converteixin en un espai social de contacte positiu i d’àgora comunitària.




Per tot açò hem de valorar les dades recollides a la Memòria de l’activitat de la Xarxa de Biblioteques de Menorca 2021  dins aquest context i la conjuntura global de canvi en els costums socials i el consum cultural.

Tots els municipis de Menorca disposen de biblioteca pública. Les 9 biblioteques tenen un total de 41.336 usuaris inscrits. El 43 % de la població de l’illa n’és usuària.

Les nostres biblioteques van rebre 352.557 visites durant el 2021, de les quals 180.030 són presencials i 172.527 són virtuals als nostres webs.

Els fons de les biblioteques és ampli i variat, amb publicacions en paper (llibres, revistes i diaris) i electròniques (CD, DVD). Un total de 319.069 documents estan a disposició de la ciutadania, els quals es poden enviar d’un municipi a l’altre gràcies al préstec interbibliotecari i sense desplaçament dels usuaris. El darrer any s’han fet 4.300 préstecs entre biblioteques.

La plataforma de préstec digital gratuït eBiblio Illes Balears reuneix 17.682 documents digitals, entre llibres, revistes i diaris digitals, audiollibres i pel·lícules (a eFilm).

Una de les funcions principals de les biblioteques és proporcionar accés a la lectura i el coneixement a través del préstec. L’any 2021 es van deixar en préstec 124.412 documents, dels quals 119.163 eren documents físics i 5.249, digitals. La lectura digital es va implantant lentament, però encara queda enfora del 64 % de la població que prefereix la lectura en paper.

Les activitats que es realitzen a les biblioteques proporcionen experiències que fomenten el coneixement i l’amor per la lectura, i fan comunitat. Un total de 7.154 persones han participat en les 1.152 activitats que s’han duit a terme el darrer any.

A les biblioteques no només tenim cura de l’alfabetització tradicional, sinó que també impulsam l’alfabetització informacional per ajudar les persones a superar la bretxa digital, un motiu més de marginació social i laboral. Per açò fa dos anys vam posar en marxa el programa Acompanyament Digital, amb l’objectiu d’acompanyar les persones que tenen dificultats amb els processos i les eines tecnològiques.

Des de llavors fins al febrer de 2022, se n’han beneficiat un total de 578 usuaris, els quals han fet 796 consultes en 902 sessions a les biblioteques de la Xarxa.

Activitats socialment inclusives com Acompanyament Digital, els materials inclusius de lectura fàcil, l’equipament informàtic i el wifi gratuïts, etc., s’insereixen dins els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de l’ONU, perquè, com hem apuntat, atenem la diversitat perquè ningú quedi enrere.

No ens podem oblidar d’una qüestió fonamental, que a la vegada és una crida a les administracions titulars. El personal bibliotecari és l’intermediari actiu entre els usuaris i els recursos, tant els digitals com els tradicionals. Per tal de garantir uns serveis adequats, resulten indispensables uns recursos humans qualificats i suficients, per poder fer front als reptes presents i futurs. És urgent l’ampliació de les plantilles i la creació de noves figures professionals adients als nous temps.




Aquest mateix any, la Unesco ha actualitzat el Manifest de la Biblioteca Pública. Ens agradaria finalitzar amb aquest fragment, que la defineix molt bé: «Les biblioteques creen comunitat, cerquen nous públics de manera proactiva i utilitzen l’escolta activa per a impulsar el disseny de serveis que satisfacin les necessitats locals i contribueixin a millorar la qualitat de vida. El públic confia en la seva biblioteca i, a canvi, la biblioteca pública té com a objectiu mantenir la comunitat informada i assabentada.

»La biblioteca pública ofereix els seus serveis d’acord amb el principi d’igualtat d’accés per a tothom, sense tenir en compte l’edat, l’ètnia, el gènere, la religió, la nacionalitat, la llengua, l’estatus social o qualsevol altra característica. Cal oferir serveis i materials especials als usuaris que no puguin, per qualsevol motiu, fer ús dels habituals; per exemple, minories lingüístiques, persones amb discapacitats, amb escasses competències digitals o informàtiques, o amb poca competència lectora, o bé persones a l’hospital o a la presó».

Que per molts d’anys més ho puguem continuar fent!

Article publicat al diari Menorca, el 24 d'octubre de 2022, Dia de la Biblioteca


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada