En aquests moments hi ha dos carrils i mig per a bicicletes que comuniquen Maó amb les poblacions més properes: el de Sant Lluís, fruit d’una encertada planificació; el des Castell, prototip d’una manca de racionalitat en la planificació, i el de Sant Climent, interromput a l’alçada de la rotonda de l’Aeroport.
De tots ells, el vial des Castell és el més desafortunat.
Un despropòsit: carril bici-vianants carretera des Castell |
No s’entén que no s’hagi ubicat a la banda de mar, a continuació de la voravia, seguint el model de la carretera de Sant Lluís: calçada, pastereta de vegetació, carril bici i voravia per a vianants.
Aquí no hi cabem tots: el mateix vial s'estreny en arribar a Maó. "Prefencia peatón" i que es fotin les bicis |
Tot el contrari: ens trobam amb un vial compartit per bicis i vianants —fet incomprensible, perquè ja hi ha una voravia— que, a sobre, s’estreny extremadament en el tram més proper a Maó.
El millor carril bici: Maó - Sant Lluís, amb pastereta, arbres i bancs. Un exemple d'harmonia entre vianants i ciclistes |
Pel que fa a la carretera de Sant Climent, justament manca el tram on els marges són més estrets i, per tant, la circulació més arriscada.
Una bona solució: el carril bici-vianants carretera de Sant Climent, integrat en el paissatge i separat de la calçada per vegetació |
El mateix vial finalitza a la rotonda de l'Aeroport |
La situació dins Maó és més precària. Amb el Plan E (2010) es va construir un carril bici des de Dalt Sant Joan fins al quarter de Santiago, però no s’ha fet cap actuació més.
Carril bici a s'Esplanada: és obvi que s'hauria de reparar |
Trob que ha arribat l’hora de prendre-s’ho seriosament i planificar una xarxa de vies per a bicicletes que uneixin, d’una banda, les interurbanes, i d’altra, que enllacin el centre i els barris amb la perifèria. Açò també donaria solució a la manca de connectivitat actual entre la ciutat i alguns centres escolars i instituts. La carretera de Sant Lluís, entre la benzinera i la rotonda dels instituts no té voral, amb el perill que açò suposa per als al·lots, professors i altres usuaris que hi circulen amb bicicleta.
Un dels punts on els ciclistes s'hi juguen la pell: davant de les cases de s'Ateneu, on els vehicles els passen ben arran |
Una altra qüestió són els aparcaments. Són escassos i les bicis se solen fermar a fanals, baranes, reixes, etc. No n’hi ha a llocs tan concorreguts com els mercats, on també s’ubiquen la Uned, l’Escola de Música i el Conservatori.
El carril bici urbà finalitza (o comença) davant del quarter de Santiago |
Durant anys, l’Ajuntament ha pretès promocionar l’ús de la bicicleta organitzant excursions dominicals, però açò és es xocolati des lloro. Els ciclistes necessitam que se’ns faciliti el dia a dia amb vials adients i que se’ns garanteixi una circulació segura.
Ronda de l'Hospital: un altre exemple d'equilibri entre vehicles, bicis i vianants |
Cal que l’Ajuntament de Maó elabori un Pla de Mobilitat, altrament promès pel darrer equip de govern, però que mai no es va conèixer. Un Pla elaborat per especialistes i dotat dels mitjans i recursos necessaris. Un Pla consensuat entre Administració i ciutadans i entitats, i que compti amb el compromís polític de ser aplicat.
Sa Graduada i Maria Lluïsa Serra són les úniques escoles per on passa un carril bici |
I si aprofitam la Setmana Europea de la Mobilitat per posar-nos-hi de debò? Si no, seguirem apedaçant de cara a la galeria.
Article publicat al diari Menorca, 29/09/2015.
Carril bici a l'Av. J.M. Quadrado. La reforma del carrer, en general, podria haver quedat millor |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada