divendres, 2 d’octubre del 2015

Anam amb bici. Ens hi posam de debó?

En aquests moments hi ha dos carrils i mig per a bicicletes que comuniquen Maó amb les poblacions més properes: el de Sant Lluís, fruit d’una encertada planificació; el des Castell, prototip d’una manca de racionalitat en la planificació, i el de Sant Climent, interromput a l’alçada de la rotonda de l’Aeroport.


De tots ells, el vial des Castell és el més desafortunat.
Un despropòsit: carril bici-vianants carretera des Castell
No s’entén que no s’hagi ubicat a la banda de mar, a continuació de la voravia, seguint el model de la carretera de Sant Lluís: calçada, pastereta de vegetació, carril bici i voravia per a vianants.
Aquí no hi cabem tots: el mateix vial s'estreny en arribar a Maó.
"Prefencia peatón" i que es fotin les bicis
Tot el contrari: ens trobam amb un vial compartit per bicis i vianants —fet incomprensible, perquè ja hi ha una voravia— que, a sobre, s’estreny extremadament en el tram més proper a Maó.
El millor carril bici: Maó - Sant Lluís, amb pastereta, arbres i bancs.
Un exemple d'harmonia entre vianants i ciclistes
Pel que fa a la carretera de Sant Climent, justament manca el tram on els marges són més estrets i, per tant, la circulació més arriscada.
Una bona solució: el carril bici-vianants carretera de Sant Climent,
integrat en el paissatge i separat de la calçada per vegetació

El mateix vial finalitza a la rotonda de l'Aeroport
La situació dins Maó és més precària. Amb el Plan E (2010) es va construir un carril bici des de Dalt Sant Joan fins al quarter de Santiago, però no s’ha fet cap actuació més.

Carril bici a s'Esplanada: és obvi que s'hauria de reparar
Trob que ha arribat l’hora de prendre-s’ho seriosament i planificar una xarxa de vies per a bicicletes que uneixin, d’una banda, les interurbanes, i d’altra, que enllacin el centre i els barris amb la perifèria. Açò també donaria solució a la manca de connectivitat actual entre la ciutat i alguns centres escolars i instituts. La carretera de Sant Lluís, entre la benzinera i la rotonda dels instituts no té voral, amb el perill que açò suposa per als al·lots, professors i altres usuaris que hi circulen amb bicicleta.

Un dels punts on els ciclistes s'hi juguen la pell:
davant de les cases de s'Ateneu, on els vehicles els passen ben arran
Una altra qüestió són els aparcaments. Són escassos i les bicis se solen fermar a fanals, baranes, reixes, etc. No n’hi ha a llocs tan concorreguts com els mercats, on també s’ubiquen la Uned, l’Escola de Música i el Conservatori.

El carril bici urbà finalitza (o comença) davant del quarter de Santiago
Durant anys, l’Ajuntament ha pretès promocionar l’ús de la bicicleta organitzant excursions dominicals, però açò és es xocolati des lloro. Els ciclistes necessitam que se’ns faciliti el dia a dia amb vials adients i que se’ns garanteixi una circulació segura.

Ronda de l'Hospital: un altre exemple
d'equilibri entre vehicles, bicis i vianants
Cal que l’Ajuntament de Maó elabori un Pla de Mobilitat, altrament promès pel darrer equip de govern, però que mai no es va conèixer. Un Pla elaborat per especialistes i dotat dels mitjans i recursos necessaris. Un Pla consensuat entre Administració i ciutadans i entitats, i que compti amb el compromís polític de ser aplicat.

Sa Graduada i Maria Lluïsa Serra són les
úniques escoles per on passa un carril bici 
I si aprofitam la Setmana Europea de la Mobilitat per posar-nos-hi de debò? Si no, seguirem apedaçant de cara a la galeria.

Carril bici a l'Av. J.M. Quadrado. La reforma del
carrer, en general, podria haver quedat millor
Article publicat al diari Menorca, 29/09/2015.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada