divendres, 8 de gener del 2016

Aparcar al centre de Maó

Cada cop som més conscients que els centres de les ciutats no són per circular en vehicle, sinó per passejar, caminar, anar de compres, jugar al carrer, fer turisme, etc. En els darrers anys, la nostra ciutat ha incrementat el nombre de carrers tancats al trànsit o d’accés restringit per fer-ho possible. No són decisions fàcils, però sí valentes. Recordem l’enrenou que hi va haver quan l’Ajuntament decidí tallar la circulació per part del carrer de ses Moreres. Quatre anys després, gairebé ningú no dubta del seu encert. 


En breu es tancarà de nou la Pl. Conquesta i també ho celebrarem.


El centre ha de ser per a les persones, i el trànsit, com diem, s’ha de restringir. Tanmateix, no hem d’oblidar que al centre històric, a més de comerços i zones d’esbarjo, hi vivim persones amb les mateixes necessitats que els vesins d’altres barris. Quan anam amb cotxo, hem de poder arribar i sortir del barri de forma fluïda; tant si el carrer és tancat com no, hem de poder carregar i descarregar; les persones majors i les discapacitades, han d’accedir a casa seva directament i sense entrebancs.


D’altra banda, aparcar al barri o als voltants no és fàcil, i s’haurien de cercar solucions sense més demora. No podem obviar aquest problema perquè és un dels principals handicaps per viure al centre; hi ha vesins que han marxat per aquest motiu.


La utilització dels pàrquings és, en part, una solució. En general, els de pagament no donen el rendiment econòmic que se’n podria esperar, perquè estan infrautilitzats la major part de l’any, mentre que els gratuïts o semi gratuïts solen estar a vessar. Seria bo que l’Ajuntament arribés a acords amb les empreses que els gestionen perquè els vesins de la zona poguessin gaudir de tarifes especials i realment econòmiques durant tot l’any. Tots hi guanyarien.

El pàrquing de s'Esplanada presenta un aspecte lamentable

Pàrquing des Freginal

Pàrquing de la Miranda
Pàrquing d'Ocimax
D’altra banda, els vesins haurien de tenir preferència per estacionar als carrers del centre on estigui permès. Moltes ciutats com Barcelona o Palma, i d’altres de més petites, han implantat zones verdes per tal de donar prioritat als habitants de cadascun dels barris. La zona verda no és garantia d’aparcament, però dona preferència als vehicles amb distintiu de resident del barri. Aquest s’obté pagant una taxa anual, i dona dret a estacionar durant tot l’any sense haver de fer cap més pagament.


Carrer d'Anuncivay, un dels carrers on s'ha eliminat l'aparcament
Tard o prest, l’Ajuntament haurà de conciliar la tendència imparable d’un centre històric dissenyat cada cop més per als vianants, amb una política que prioritzi la mobilitat dels vesins.

Publicat al diari Menorca, el 7 de gener de 2016

1 comentari:

  1. Totalment d'acord. A algunes zones exclusivament hi haurien de poder estacionar els vehicles dels residents.
    Maó és una ciutat molt petita i per anar al centre no cal utilitzar els cotxos.
    Les restriccions de transit no tenen per a què afectar als começos, sinó tot al contrari. Això s'ha comprovat a zones peatonalitzades d'altres ciutats on, després de l'oposició inicial, s'ha vist que els resultats comercials i pels negocis de la zona han estat molt positius.
    A banda de cercar àrees d'aparcament que, insistesc, haurien de ser prioritàries per als residents en determinades zones, s'ha de treballar en una cultura que elimini l'ús dels vehicles.


    ResponElimina